ZEBRAVINK .vogelpraat.nl

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: Kies forumKies discussieNieuwe discussieZoekenLog in
Voeren jongen
Gepost door: Angelique Smits (IP gelogd)
Datum: 20 June 2011 12:33

Goedemiddag!

Wij hebben een volière met drie kwartels, 3 kanariepoppen en 4 kanariemannen. Eén pop is al het hele seizoen broedrijp en heeft nu haar derde nestje al gehad. Helaas zijn ze allemaal op niets uitgelopen. De jongen worden een paar dagen gevoerd en daarna niet meer, zodat ze allemaal doodgaan.
Ik heb op diverse fora gelezen dat je dan de man erbij weg moet halen (die de pop voert waardoor ze lui wordt), meer uitdaging in het voer moet aanbrengen (zodat de pop vaker eten gaat halen en gestimuleerd wordt om de jongen te voeren) en de temperatuur constant moet houden.

Mijn vraag is echter: hoe doe ik dat in een volière, waar alles los door elkaar vliegt? Ik heb geen 1-op-1 stelletjes, de pop is door meerdere mannen gedekt. Moet ik alle mannen dan weghalen? De pop wordt nu door meerder mannen gevoerd, maar door één in het bijzonder.
Is het geen optie dat ik de pop, zodra de eieren er zijn, binnen in een kooi zet? De temperatuur is dan altijd goed, ze heeft geen last van de mannen, ze verliest weinig energie met het zoeken naar eten. Of verstoor ik dan het nest, als ik het uit de volière haal en binnen in een kooi zet, zodat de pop helemaal stopt met broeden?

Wat is wijsheid?

Re: Voeren jongen
Gepost door: roel (IP gelogd)
Datum: 27 June 2011 15:47

Angelique Smits Schreef:
-------------------------------------------------------
> Goedemiddag!
>
> Wij hebben een volière met drie kwartels, 3
> kanariepoppen en 4 kanariemannen. Eén pop is al
> het hele seizoen broedrijp en heeft nu haar derde
> nestje al gehad. Helaas zijn ze allemaal op niets
> uitgelopen. De jongen worden een paar dagen
> gevoerd en daarna niet meer, zodat ze allemaal
> doodgaan.
> Ik heb op diverse fora gelezen dat je dan de man
> erbij weg moet halen (die de pop voert waardoor ze
> lui wordt), meer uitdaging in het voer moet
> aanbrengen (zodat de pop vaker eten gaat halen en
> gestimuleerd wordt om de jongen te voeren) en de
> temperatuur constant moet houden.
>
> Mijn vraag is echter: hoe doe ik dat in een
> volière, waar alles los door elkaar vliegt? Ik heb
> geen 1-op-1 stelletjes, de pop is door meerdere
> mannen gedekt. Moet ik alle mannen dan weghalen?
> De pop wordt nu door meerder mannen gevoerd, maar
> door één in het bijzonder.
> Is het geen optie dat ik de pop, zodra de eieren
> er zijn, binnen in een kooi zet? De temperatuur is
> dan altijd goed, ze heeft geen last van de mannen,
> ze verliest weinig energie met het zoeken naar
> eten. Of verstoor ik dan het nest, als ik het uit
> de volière haal en binnen in een kooi zet, zodat
> de pop helemaal stopt met broeden?
>
> Wat is wijsheid?

Maar als je nu in het voorjaar de pop uit de voliére haalt en in een kooi zet met een man en eennstje met nest mattriaal verstrekt .
Dan gaat ze vanzelf een nestje maken .
En als ze dan 4eieren hebben haal je de man weg.
En je zult de pop gaat door met broeden en als ze bevrucht zijn komen na 13 dagen de jongen uit .
Maar wel alle eieren nog een paar dagen laten liggen want om dat ze meestal in 4dagen gelegd zijn zal er ook verschil in de tijd zitten dat ze uitkomen .
En het beste kun je een niet uit gekomen ei laten liggen want dat dien dan als steun voor de jongen die wel uitgekomen zijn .
Maar als er niets uitkomt de eieren pas na 20dagen weg halen en indien mogelijk een anderen man bij de pop plaatsen.
Maar een kanarie nooit meer als twee keer laten broeden in een seizoen , want anders worden ze te zwak en krijgt je zwakken jongen.
In het wild broeden ze ook maar 1of bij uitzondering twee keer.

Sucses met de kweek RoelX(

Gepost door: yasser (IP gelogd)
Datum: 26 December 2011 18:38

wat moet ik jongen voeren ik wil ze met de hand grootbrengen

Gepost door: marie (IP gelogd)
Datum: 14 June 2015 13:40

beste mvr:mnr

ik even vragen hoeveel keer perweek je aaan een kanarie fruit of groenten mag geven >:D<X(B);):X:o:S:P:D:):?:(:)o8-)(:D:)-D(tu)(td)(:P)

mvg , marie

Gepost door: C. Duijster (IP gelogd)
Datum: 16 March 2016 21:26

Hallo Ik heb een voiliere met 2 poppen en 4 mannen 1 pop zit nu op 3 eitjes gewoon in de voiliere
in een rond nestje op 1,50 hoogte , kan ik het nestje met de rest van de vogels gewoon in de voliere laten. en hang het nestje niet te hoog , ik ben bang dat als ze evt uitkomen ze er uit zullen vallen
Ik ben een beginner en dit is mijn eerste nestje en liefst wil ik ze zo in voiliere houden of is dit dom??

Help mij a.u.b

Uw naam: 
Uw e-mailadres: 
Onderwerp: 

© Vogelpraat.nl 2005 - 2019   -   Beheer: Johan Vermaas