ZEBRAVINK .vogelpraat.nl

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: Kies forumKies discussieNieuwe discussieZoekenLog in
vraag van een beginner
Gepost door: bj smulders (IP gelogd)
Datum: 09 April 2011 17:07

Hallo allemaal,

Afgelopen februari heb ik een koolmezenkast in mijn tuin opgehangen, mijn eerste.
Binnen enkele dagen had ik kijkers en na een week of wat is een koppeltje koolmezen begonnen en volgens mij inmiddels ver gevorderd met het bouwen van een nestje.

Echter, begin maart heb ik de aanwezige planten in mijn tuin en alles wat ik van de buren meekrijg, vooral klimplanten die zeker 8 jaar nonstop doorgegroeid hebben, radicaal gesnoeid. Geloof me, het was nodig.
Wat later hebben de buren een boom in hun tuin gesnoeid, welke de laatste goede beschutting voor de koolmezen was, alvorens op het huisje aan te vliegen.
Vanaf het moment dat die boom gesnoeid was, en ik de betegelde plaats die het was omgebouwd heb naar een tuin, zie ik het stel weinig tot niet meer bij de nestkast.

Om een lang verhaal kort te maken: Verlaten koolmezen hun nestkast door dit soort omstandigheden, ook al is hun nest al ver klaar? Kunnen veranderde omstandigheden ze dusdanig afschrikken?

Met dank voor antwoorden en met vriendelijke groeten,
BJ Smulders

Re: vraag van een beginner
Gepost door: JPF (IP gelogd)
Datum: 08 May 2011 06:36

Dat zou zo maar kunnen ja, dat ze hun nest niet verder gaan benutten. En teveel veranderde omgeving kan daar de oorzaak voor zijn.
Meestal, als er al jongen of eitjes zijn zullen ze blijven komen.

Re: vraag van een beginner
Gepost door: Anoniempje (IP gelogd)
Datum: 13 February 2016 15:31

Ze hebben geen beschutting meer en vinden het niet veilig genoeg, dus gaan ze waarschijnlijk een nieuw nest bouwen ergens waar beschutting is.

Uw naam: 
Uw e-mailadres: 
Onderwerp: 

© Vogelpraat.nl 2005 - 2019   -   Beheer: Johan Vermaas