ZEBRAVINK .vogelpraat.nl

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: Kies forumKies discussieNieuwe discussieZoekenLog in
Pagina's: 12Volgende
Huidige pagina: 1 van 2
Kippen eten
Gepost door: Rita (IP gelogd)
Datum: 02 February 2008 10:34

Welk deel van de kip kun je eigenlijk allemaal eten? en hoe heet dat dan?

Rita

Re: Kippen eten
Gepost door: Herma Hendrika (IP gelogd)
Datum: 10 May 2009 23:51

Ga op zoek naar oude poelierboeken via marktplaats of een rommelmarkt.
Je kunt veel eten van een kip. Namen zijn niet belangrijk wel wat je wilt. Wil je een kerstkip zonder kop en poten of wil je nog meer. Waar laat je de veren, de kop, de poten.

Maar denk er om een kip zelf doodmaken en opeten is wat anders als het lijkt.
Denk vooral bij het slachten er aan dat je het bloed er uitlaat lopen. Direct nadat ze gedood zijn.
Dus ja, daarom hang je en kip op zijn kop op.

Zelf kan ik prima een kip/haan doden, maar om diezelfde kip dan schoon te maken dat lukt mij niet.
Een andere dode kip schoonmaken gaat dan wel. Hypocriet ja misschien, maar het lijkt zo simpel.

De mooiste manier om een kip te slachten zonder dat je zelf een rot gevoel heb is.
De bewuste kip eerst apart houden in een doos ongeveer 1 a 3 uur dan wel tegen heb praten door de doos heen met lucht gaten. (1 per doos en nooit meerdere dozen in hetzelfde vertrek zetten). Praat gewoon normaal zeg dat het leven voor hem even geen ruimte heeft. (je hoeft niet op de knieen maar praat rustig, beheerst).
Opvallend is dat de bewuste te slachten kip zelf geheel rustig wordt . Zelfs zo rustig dat je er de eerste keren goed aan moet wennen. En dat is anders rustig omdat hij toevallig in het donker zit.
Wat er nu komt is geen onzin. neem de kip op schoot op een rustig plek van mij part in huis. Praat en aai het beest, indien de kip volledig rustig is en is hij klaar is voor zijn dood, het gekke is dat ze dan zelf en tot nu toe elke kip bij mij
zelf met hun kop aan geven door tegen je handen te drukken, doe het nu maar. Op dat moment zal een kip ook geen kik geven niet schreeuwen of tegen sputteren. nee hij helpt je zelf bij het dood maken.
Hij legt zijn kop lang uit op je schoot en op dat moment moet je de kop vast pakken, uittrekken de nek en goed door draaien (let op dat is langer dan je denkt) . En dan het bloed er uit laten lopen en ophangen.
Het is geen allerdaagse manier van slachten, tenminste dat denk je als je alleen de andere versie vaak
met veel bombarie hoort. Een kip die blijft rommel in de doos of die niet rustig is op je schoot gewoon
een week later op nieuw proberen. het vreemde is ook al is het een haan dat bijna altijd diezelfde kip/haan zich heel tam op het erf houdt ten opzichte van de andere hanen.

Of gewoon lomp zijn een bijl pakken of mes en met veel lawaai slachten. het van de daken schreeuwen hoe flink je was en denken dat het echt niet anders kan.

Gaat er maar van uit dat alles bruikbaar is van een kip, de vraag is wil je ook alles gebruiken.
(soep trekken van een paar poten?) Wees reeel en vraag jezelf af, wat je wel en niet wilt.
Wil je iets met de pezen, met de veren? Alles lijkt zo makkelijk, maar in praktijk is het veel moeilijker.
(het dons voor je kussen valt tegen (zo weining maar) en soep trekken met een poot er in staat toch heel wat minder aantrekkelijk tussen de groente als je eerst denkt. Desalniettemin wil je het echt pak een vak boek en ga eerst is goed lezen en leren voor dat je wat doet.

Wat je ook kunt doen is vraag aan een poelier om ze klaar te maken. Zorg dat je de poten merkt.
anders krijg je vaak andere kippen mee terug.

Wees nuchter en eerlijk.
Herma Hendrika

O en kijk niet vreemd van jezelf op als je even vegetarier wordt, dat zijn er ook meer geworden dan ze dachten nadat ze hun eigen kip hebben geslacht , al was het maar tijdelijk.

lelijk
Gepost door: sara brouwer (IP gelogd)
Datum: 19 January 2010 15:45

ik ben lelijk

Gepost door: petra (IP gelogd)
Datum: 29 January 2011 23:40

Herma Hendrika
wat een walgelijk iets dat je je eigen kippen kunt slachten? Ik heb de kippen juist voor het plezier wat je er aan beleefd. Ik eet ook geen vlees (Nooit gedaan) Maar brrrrrrrr wat baarbaars om een dier wat je verzorgt hebt, zij vertrouwen hebt om die dan te vermoorden en op te vreten echt walgelijk, kijk uit dat je niet in de botjes stikt.

In 2011 ga je gowoon bij de poelier je vlees halen dunkt mij. anders werden er 15000 per dag voor niets geslacht, dat is al erg genoeg dacht ik.

Het beste is gewoon geen vlees eten krijg je niks van hoor!

Gepost door: peter (IP gelogd)
Datum: 22 March 2011 02:18

antwoord op petra

walgelijk idee ja zo ken ik er nog wel meer lekker bij de supermarkt zo een dikke vette waterkip kopen die met zijn 20 mede kipjes op een vierkante meter bij 30 cm zit.
lekker volgepropt met groeihormonen en antibiotica.
nee daar moet je vrolijk van worden.
commerciele bedrijven vriezen direct het vlees in dat komt de smaak al helemaal niet ten goede,
en niet te vergeten dat 80 procent allemaal import kippen zijn uit landen die geen enkele regelgeving kennen wat betreft beesten,en dan heb ik het niet alleen over cosumptie beesten.
en die 15000 kippen maak daar maar 750.000 van import & export per dag.
je wilt niet weten waar die kippen allemaal in verwerkt worden.

en als we het over walgelijk hebben ik hoef tegenwoordig de tv maar aan te zetten en ik zie en hoor dingen die mijn gezonde hollandse verstand te boven gaan.
nee geef mij dan maar weer die goede oude oertijd waar we zelf moesten zorgen voor ons eigen stukje vlees.
dus petra (azijnzeiker) voor dat je verder gaat met het knagen op je worteltjes en niet stikt in de erwjes,denkt is na voor dat je wat de wereld in brengt.
want ondanks dat ik geen slaknuffelaar ben heb ik wel respect voor ze.

groene groetjes (een barbaarse vleeseter)

Gepost door: peet (IP gelogd)
Datum: 09 April 2011 22:03

mag lijen dat je in de botjes stikt sukkel

Gepost door: Richard (IP gelogd)
Datum: 24 August 2011 13:04

Kip eten is goed voor je, ik heb liever mijn eigen kip die rond mijn boerderij loopt dan een waterkip uit de winkel, die bewaar ik wel voor jullie. Er is niks mis mee om je eigen kip te eten, dat doen we al duizenden jaren zolang we al op de aarde leven. Denk aan je voorouders, daar zijn jullie de nakomelingen van dus ga je voorouders nu maar haten!!!! Nederland is aan het doordraven, wat 50 jaar geleden nog normaal was is nu ineens abnormaal. Ik zal je een geheimpje verklappen deze tijd is abnormaal, allemaal mensen die vlees eten uit de bio-industrie maar die niet de ballen hebben om hun eigen vlees te fokken en pan klaar te maken omdat ze HOMO zijn en van het zwakkere soort zijn, citypeople

Gepost door: ano (IP gelogd)
Datum: 13 November 2011 09:51

zeer interessant, ik ben zelf ook all een tijd aan het overwegen on kipen te nemen voor de slacht.
ingewanden e,d (hart/maag/etc) koop ik tot nu toe bij de turk om dat die tenminste wel vers geslacht is.
maar zelf je eigen kip is natuurlijk vele malen beter.
stukje minder haten en stukje meer to the point s.v.p

Gepost door: fam van Z (IP gelogd)
Datum: 15 February 2012 20:13

ik heb veel ervarign in het opfoken van kippen.
bedoel daarmee , eendagkuikens oplaten groeien tot slacht rijp.
als het zo ver was,, bracht ik de kippen naar het slachthuis. en kon mijn 50 kippen twee a drie uur later ophalen. helemaal netjes in een zakje met het gewicht er op..

hier betaalde ik toen ( 6 jaar geleden) 2 rand voor.. per kippie.
( z-afrika)

maar nu wil ik hier het zelfde gaan doen.. maar wie o wie weet een adres die ze voor mij wil en kan slachten?
ik snap dat het niet meer voor 2 rand ( 45 euro cent) kan.

Pagina's: 12Volgende
Huidige pagina: 1 van 2

Uw naam: 
Uw e-mailadres: 
Onderwerp: 

© Vogelpraat.nl 2005 - 2019   -   Beheer: Johan Vermaas