ZEBRAVINK .vogelpraat.nl

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: Kies forumKies discussieNieuwe discussieZoekenLog in
Pagina's: 12Volgende
Huidige pagina: 1 van 2
VOEDING EN ADVIES VOOR JONGE KOUW
Gepost door: Wilbert van den Bighelaar (IP gelogd)
Datum: 21 September 2009 17:27

De enigste voeding waar echt alles in zit voor een jonge kouw is KATTENVOER uit BLIK ( GEEN VIS )
Je kunt er wat water bij doen maar er zit voldoende vocht bij het blikvoer.
Als ze heel jong zijn om het uur en naar enkele weken om de 3 uurtjes daarna 2 keer daags.
Ze zullen spelend gewijs na enkele weken het kattenvoer bij je uit de handen pikken.
Als ze ouder zijn is er bij een dierspeciaalzaak speciaal voer te verkrijgen, anders mag je mij contacten voor adressen. ( ook extra vitaminen )
Je kunt ze makkelijk voeren door hun snavel te open en een klein stukje blikvoer erin te doen slikken ze het automatisch door.
Mocht dit niet lukken of geen tijd voor hebben, neem dan contact op met de dichtsbijzijnde vogelopvang.

Wat je niet mag geven als ze jong zijn.
GEEN LEVENDE PIEREN VOEREN ( Vreten dwars door zijn crop )
Niet teveel brood geven ( ivm gezout eten )
Geen gezout vlees geven ( gaan alle vogels aan dood )

Re: VOEDING EN ADVIES VOOR JONGE KOUW
Gepost door: monique (IP gelogd)
Datum: 10 October 2009 19:53

Hoi

Ik werk bij de dierenambulance.en nu heb ik een kauw (jong) in de opvang.
Hij heeft vast gezeten in paardenhaar zijn poten zijn helemaal ontstoken, eerst begon ik met een badje met dethol,ook omdat er veel bacterien bij zaten, daarna ben ik verder gegaan met soda badjes.
De poten zijn minder dik, en lukt het mij beetje bij beetje de paardenmanen uit zijn wonden te krijgen.
Ik ben bang omdat ik dagelijks met Zwelgje bezig ben dat ik hem niet meer in het wild kan uitzetten.
Hij eet kattenvoer en tartaar, zo nu en dan een stukje ongezoute volkorenbrood.
Heeft iemand tips hoe ik verder met zwelgje kan omgaan.

Alvast bedankt, Monique

Gepost door: Johan (IP gelogd)
Datum: 21 October 2009 15:58

Beste Monique,

Het zal inderdaad vrij lastig worden Zwelgje weer in de vrije natuur te laten vliegen, hij is waarschijnlijk nog behoorlijk jong? Hij leert nu niet zijn eigen eten zoeken.

Groetjes,

Johan

Gepost door: wilbert van den Bighelaar (IP gelogd)
Datum: 04 December 2009 16:09

Dag Monique,

Wanneer de kouw goed kan vliegen en zijn vliegkunsten goed onder de knie ( min 3 maanden oud ) heeft en minder dan 6 maanden is kun je hem gerust los laten.
Hij zal zich voegen bij zijn laatste generatie.
Elke generatie vormt zijn groep binnen de populatie.
Je kunt hem ook brengen is Soest bij de vogelopvang dan word hij automatisch opgenomen bij de anderen in zijn tijdelijke kooi, waarna hij zijn vrijheid zal krijgen naar enkele weken.

Groeten,

Wilbert

Gepost door: zanda (IP gelogd)
Datum: 10 February 2010 14:48

Ik heb al jaren een kauw 'lola'.

Is eindelijk heel simpel, als je een kauw als huisdier hebt moet je gewoon de kauw vrijlaten in huis en buiten.
Wat zet je dan van voeding een potje kattenkorreltjes 'junior', water en zaadjes als bv papegaaievoer, mais enz...
Loopt ze vrij in huis dan eet ze mee met jou aan tafel, patatjes, vlees, vis, fruit, groente...
Dit is de enige manier voor een goed voeding ze zelf laten kiezen.

Zijn ze klein kattebrokjes mengen met water tot een smeu´g goedje en voederen. Nu en dan een vlieg , krekelken, da gaat ze snel zelf nemen, tot muizen toe....

Is een gezonde brok tot hiertoe en nooit geen last gehad van diarree darmen enz

Kauwen houden = veel kakjes in huis en pikken alles graag kapot of stoten alles graag kapot
Kauwen in kooi is dierenleed....

Gepost door: Wardj (IP gelogd)
Datum: 09 March 2010 21:29

Mijn kauw was dol op, een smurrie=> speculoos met stukjes appel, banaan, aardbei, meelworm , ei

Gepost door: Peter Sattva (IP gelogd)
Datum: 02 May 2010 15:12

Ik ben nieuw Ún een beetje laat. Heb dik 5jaar een tamme kauw gehad, Jacco. Hij kon zijn eigen naam zeggen en nog veel meer. Jacco bleek achteraf een vrouwtje en werd mijn vaste maatje. Hij heeft in een ruime kooi gezeten en ik heb hem, om hem vrij te laten scharrelen, het eerste jaar gekortwiekt. Na de eerste rui heb ik de veren laten groeien, Jacco leerde vliegen, maar ging nooit weg. Ik ging met hem wandelen en hij vloog mee en kwam als ik hem riep, 5 jaar lang. Jacco is opgegroeid met kattenvoer en eendagskuikens en maakte ruzie met alle vogels die in de tuin kwamen. Musjes voeren met brood eindigde altijd met een kooi vol brood en mussen die te kort kwamen.
Ze propte haar bek zo vlug mogelijk vol met brood en bracht dat veilig naar de kooi, de mussen kregen zelden iets. Badderen deed ze in de vijver tot ze doornat met gespreide vleugels op mijn knie in de zon ging zitten drogen.
Ze had een voorliefde voor koffiekopjes op de tuintafel. Ze gooide ze allemaal kapot en als de stukjes nog te groot waren, pakte ze die terug om ze opnieuw vanaf de tuintafel te laten vallen. Ze vloog ook door huis (voor en achter open) en de kat was doodsbang voor haar en liet haar voer opeten terwijl ze zelf vluchtte.
Jacco stierf binnen drie weken door heimwee. Nadat ik haar achterliet toen ik uit mijn relatie stapte at ze niet meer en daarna dronk ze ook niet meer. Ik zie sindsdien in elke kauw Jacco.

Gepost door: Bart100 (IP gelogd)
Datum: 14 June 2010 21:47

Hey,

Ik heb hier een jonge kauw die diarree heeft! Wat kan ik daar tegen doen?

Voeding: Geweekte kattenbrokken en hij begint zaadjes te gaan pikken.

Alvast bedankt voor de hulp

Groeten,
Bart

Gepost door: Wardje (IP gelogd)
Datum: 15 June 2010 13:36

Niet panikeren!

Is niet zo erg, geef hem een gevarieerder voeding, ook fruit en groenten, zoek iets op dat hij lekker vind, maar varieer(geen brood)

Gepost door: Finn paehlig (IP gelogd)
Datum: 05 June 2015 18:02

Hallo,
Ik heb net een jong kauwtje naar binnen gehaald omdat ik zag dat er geen ouders in de buurt waren, zit nu in een konijnenkooi in de garage, met nachthok, water en bakje met zaadjes. Ik probeerde hem een worm te voeren maar lukte alleen toen ik zijn bek opendeed met mijn handen. Ik wil graag weten wat ik moet doen om te zorgen dat hij dit overleeft. Hoe zorg ik ervoor dat hij gaat eten? Ik heb ook een pap gemaakt met kattenbrokjes vermengd met water en eivoer. Dit heb ik echter nog niet geprobeerd om te geven. Dit wil ik graag zo snel mogelijk doen, maar ik heb geen idee hoe want om elke keer zijn bekje open te doen lijkt me ook niet slim. Ik hoor graag snel iets zodat hij de grootste kans heeft om de nacht door te komen!

Groeten Finn

Gepost door: Finn paehlig (IP gelogd)
Datum: 05 June 2015 18:02

Hallo,
Ik heb net een jong kauwtje naar binnen gehaald omdat ik zag dat er geen ouders in de buurt waren, zit nu in een konijnenkooi in de garage, met nachthok, water en bakje met zaadjes. Ik probeerde hem een worm te voeren maar lukte alleen toen ik zijn bek opendeed met mijn handen. Ik wil graag weten wat ik moet doen om te zorgen dat hij dit overleeft. Hoe zorg ik ervoor dat hij gaat eten? Ik heb ook een pap gemaakt met kattenbrokjes vermengd met water en eivoer. Dit heb ik echter nog niet geprobeerd om te geven. Dit wil ik graag zo snel mogelijk doen, maar ik heb geen idee hoe want om elke keer zijn bekje open te doen lijkt me ook niet slim. Ik hoor graag snel iets zodat hij de grootste kans heeft om de nacht door te komen!

Groeten Finn

Gepost door: Twinkeltje (IP gelogd)
Datum: 05 June 2015 18:15

Hoi
Kattenvoer (patÚ) of Royal Canin puppie brokken geweekt in kokend water tot ze helemaal zacht zijn.
Dan af laten koelen en onder dwang achter in zijn keel stoppen.
Hij begint straks als hij het door heeft vanzelf met sperren.
Succes.

Gepost door: Krientje (IP gelogd)
Datum: 07 June 2015 19:04

Onze kat heeft vanmorgen een vogel gevangen. Hij kwam ermee naar binnen langs het katteluik. We hebben hem na lang proberen, kunnen afpakken en in een kooitje gezet. Op zijn hoofd heeft hij geen pluimen? Hij heeft geen zichtbare wonden. Hij drinkt zelf. Eten heb ik hem nog niet zien doen. Had er een beetje kippe-eten bijgelegd. Nu ga ik proberen met wat katte-eten. Hebben jullie nog tips? Zou hem vannacht binnen willen houden. Bedankt

Gepost door: krientje (IP gelogd)
Datum: 08 June 2015 11:58

Vergat nog te zeggen dat het een kauw is. Wij dachten direkt aan een merel, maar deze heeft een zwarte snavel en blauwe ogen

Gepost door: Luca (IP gelogd)
Datum: 08 June 2015 21:17

Hallo ik een jongen kouw gevonden ik wil hem goed tam maken hoe doe ik dat alvast bedankt Gr luca

Gepost door: Jidske (IP gelogd)
Datum: 09 June 2015 16:11

Hallo,
Ik heb ook een jonge kauw gevonden. Ik voer hem nu al een paar dagen geweekte kattenbrokken, slakjes, maar ik heb hem ook levende wormen gegeven... Ik lees nu dat dat dus niet mag...
Hij spert zijn snavel al en voeren gaat gemakkelijk. Zijn ouders zijn nog in de buurt, maar voeren niet meer, ze roepen hem wel constant. Hij kan nog niet vliegen en 1 ooglid zit half dicht, hij ziet niets met dat oog. Hij zit buiten op de tuinbank en vliegt af en toe een stukje, maar valt altijd weer op de grond. Ivm katten zet ik hem s nachts altijd in het tuinhuis. Ik hoop dat ik hem kan opkweken, maar dat hij straks zelf eens weg vliegt met zijn soortgenoten, maar kan een kauw met 1 oog wel vliegen? Het is leuk beestje, maar vraagt veeeel aandacht!

Gepost door: Pieter Rijksen (IP gelogd)
Datum: 10 June 2015 18:44

Ik heb een kouwtje van , ik vermoed een leeftijd van circa drie weken sinds drie dagen. Hij kan nog niet echt vliegen maar fladderen doet ie heel goed. Hij heeft een opmerkelijk kaal kopje , wat niet normaal is. Hij eet goed, ik geef m fijn gemalen gehakt vermengd met water, ik geef het hem door middel van een spuitje. Hij kan nog niet echt vast voedsel hebben, Wie geeft mij nog een handige tip? (ps hij heeft zn plaatse op een grote tafel met een doos. Daar zit ie op de rand. Ik sluit m niet op. Groetjes Pieter

Gepost door: wouter (IP gelogd)
Datum: 10 June 2015 20:23

Ik heb een jonge kauw in onze achter tuin gevonden. de ouders waren er maar ze deden niks.
en mijn moeder zij dat ik hem terug moest zetten maar de ouders deden niks.
Dus ik heb hem in het konijnen hok gezet buiten. Hij vliegt nog niet en hij eet nog niet.
Geef me als je blieft wat tips.

Gepost door: christian (IP gelogd)
Datum: 13 June 2015 18:12

Hallo
Ik ben Christian en ik heb precies het zelfde kauwtje als jou met een kaal koppie
Dat komt doordat hij of zij waarschijnlijk verstoten is
Mijn kauwtje eet gewoon van mijn vinger af en hij eet gemalen nat gemakte katte brokjes en peer en shiba dat katte vlees
Ik hop dat je hier iets aan hebt
Groetjes Christian en veel succes

Gepost door: Janguz (IP gelogd)
Datum: 28 June 2015 10:06

Hoe krijg ik mijn kauwtje zo ver dat hij vast voer gaat eten. Nu is het spelen en als je het voer in zijn snavel stopt spuugt hij het weer uit. Het is natuurlijk wel erg makkelijk als het eten zo in je snavel word gestopt maar zelfstandig vast voer eten is toch het doel.
Hij is nu naar schatting zo'n 10 -11 weken oud.
Wie heeft voor mij de gouden tip? Alvast dank voor de reactie.

wat moet ik doen
Gepost door: Timna tavernier (IP gelogd)
Datum: 18 July 2015 08:35

Hoi

We hebben toen we met de auto reden,
een kouw op straat gevonden [op een rondpunt].
Hij heeft geen gevoel in zijn benen,
En kan dus niet meer stappen!
We geven hem nat kattenvoer,
En vragen ons af wat we verder het best doen?

Alvast bedankt

Van Timna

Gepost door: Birdy (IP gelogd)
Datum: 03 June 2016 20:25

Ik heb een jonge kauw en ik voer hem een beetje kuikenmeel (kippen) met water en Brinta. Dat even mengen en je krijgt een papje. Voer het vanaf een lepeltje en elke keer als je voert roep dan "kaaa"! Uiteindelijk weet de kauw dat hij dan eten krijgt en roept hij terug

Gepost door: jolene (IP gelogd)
Datum: 04 June 2016 11:53

we hebben ook een jonkie, als ze geen blik wille eten kun je ze met een spuitje wat water geven, die van ons wil na een een beetje water weer lekker eten, tussen mijn vingers uit.

Gepost door: Twinkeltje (IP gelogd)
Datum: 04 June 2016 19:50

Jonge vogels mag je nooit water geven.
Wel voeding wat gemengd is met water.
Het water kan in de luchtpijp komen en dan stikken ze

Gepost door: Elin (IP gelogd)
Datum: 04 June 2016 21:58

ik ben Elin en 12 jaar oud ik ben een dieren vriend dat zeggen mijn vrienden maar vandaag heb ik met een vriendtje een babkouw gevonden maar ik had meteen een band met dit lief beste je hij wou niet bij mijn vriend alleen en ik kreeg hem alleen stil maar ik heb een babyfles gekocht voor eten en ik gebruik voer met vet en yogurth alleen is dat wel goed en waar me moet ik eigelijk het voer doen een baby fles gaat wel maar het kan denk ik wel makelijker

Groetjes Elin en de kouw kareltje

Gepost door: Mels/Elin (IP gelogd)
Datum: 06 June 2016 14:17

kan je ook kattenbrokken nat maken en geven want dat eet mijn kauw ook

Gepost door: Petra (IP gelogd)
Datum: 10 June 2016 13:44

Hoi,

Geef de kauw eten met je vinger en dan een beetje in z'n keel doen je zal merken dat het gaat "zuigen" aan je vinger ouder kraai doet het ook. doe dat steeds niet te veel en grote stukken geven. Water met kattebrokjes zacht laten worden of vliegjes slakjes geven niet levend. Meelwormen de kop eraf halen. Gehakt met ei.

Gepost door: justin (IP gelogd)
Datum: 11 June 2016 21:59

ik heb een kauw gevonden in de tuin en ik wil hem tammen, maar ik weet niet wat hij graag lust! hebben jullie tips? graag snel reageren. alvast bedank.

Gepost door: Elke (IP gelogd)
Datum: 12 June 2016 18:40

Heeft er iemand per toeval een Kauw ter adoptie? Of weet waar ik daar voor moet zijn.
Ik zou graag eentje adopteren.

Re: kauw adopteren
Gepost door: Sonja van Rijck (IP gelogd)
Datum: 12 June 2016 22:29

Hoi Elke,

Sinds gisteren heb ik hier een jonge kauw, die ik iedere keer wat te eten geef.
Hij is nog erg jong en kan nog niet goed vliegen.
Woon je in de buurt van Eindhoven? Dan kun je hem zo ophalen.

Pagina's: 12Volgende
Huidige pagina: 1 van 2

Uw naam: 
Uw e-mailadres: 
Onderwerp: 

© Vogelpraat.nl 2005 - 2020   -   Beheer: Johan Vermaas