ZEBRAVINK .vogelpraat.nl

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: Kies forumKies discussieNieuwe discussieZoekenLog in
wanneer vrijlaten?
Gepost door: nobler (IP gelogd)
Datum: 16 June 2008 12:45

Mijn vraag is wat een geschikt moment is om een opgevangen kauwenjong weer vrij te laten.

Wij hebben namelijk ook zo'n jong opgevangen en zijn natuurlijk toen pas gaan zoeken op internet en kwamen er achter dat we dat in het belang van de kauw misschien beter niet hadden kunnen doen. Op dat moment vloog hij niet weg en waren we bang dat de katten hem zouden pakken.

We waren al van plan om hem zodra mogelijk weer vrij te laten. We wilden daarvoor twee dingen afwachten, namelijk dat hij zelfstandig eet en goed genoeg kan vliegen om weg te kunnen vliegen voor gevaar, zoals katten.

We hebben hem vanavond een week in huis. Voor zover wij kunnen zien gaat het heel goed. Hij eet geweekte kattebrokjes van een theelepeltje en sinds gisteren vliegt hij als we hem vrij laten in de kamer naar mijn moeder toe. Hij eet echter nog niet zelfstandig van een schoteltje als we dat in de kooi zetten, dat wil zeggen, hij pikt wel aan een radijsje, aarbei of bes als we dat in de kooi leggen, maar hij pakt nog niet van de geweekte kattebrokken van het schaaltje, hij wil het alleen als we het op een lepeltje presenteren en het zo in zijn bek kan glijden. Hij wil dat 2 tot 3 happen per keer en dan niet meer tot hij een tijdje later weer honger heeft.

We willen hem de komende tijd in de tuin proberen te laten vliegen, maar we willen niet dat hij meteen weg is, maar toch nog een makkelijke prooi voor katten. Ik denk echter, zoals hij zich nu in de kamer gedraagt, dat hij toch nog naar mijn moeder toe zal gaan, omdat zij hem het bekendst is. We willen hem dus niet te vroeg vrijlaten zodat hij verhongert of gepakt wordt door katten, maar ook niet te laat zodat hij zijn plekje in de kauwenmaatschappij niet kan innemen.

Dus: wat is een geschikt moment, waar moeten we op wachten, wat moeten we doen?

Re: wanneer vrijlaten?
Gepost door: chantal (IP gelogd)
Datum: 16 June 2008 19:32

Ik zit zelf ook te kijken bij mijn kauwtjes wat nu het geschikte moment is?

Ik denk erover een vogelhuisje te kopen en daar altijd voedsel in te leggen, zodat ze altijd terug kunnen vliegen en kunnen eten.

Verder wacht ik af tot dat ze zelfstandig kunnen eten (ik het niet in hun keeltjes hoef te stoppen) en dat ze natuurlijk goed kunnen vliegen.

Gepost door: tat (IP gelogd)
Datum: 19 June 2008 21:03

ben ook aan het wachten tot hij zelfstandig kan eten maar hij/zij wil maar niet...
hoe doen jullie dit?

en hoe kan je weten welk geslacht mijn kauwtje heeft..
tat x

Gepost door: tatjana (IP gelogd)
Datum: 29 June 2008 21:49

hallo, ik heb een eindje geleden ook een KAUW gekregen van mijn stiefpa..
hij moest een schoorsteen uitkuisen en er zat een jong kauwtje in vast.
hij probeerde hem in het gras te zetten maar kwam de hele tijd terug naar mijn stiefpa..
hij had hem meegenomen naar ons thuis en in een kooitje gestopt.
nu hem ik hem al een 5-tal weken en hij is al veel gegroeid! hij is ook al redelijk tam!
hij vliegt soms in huis en in de tuin en keert altijd terug naar ons.
ik krijg er 'zoentjes' van en is zr lief!
Vandaag probeerde ik hem vrij te laten in een bos ( niet in onze tuin omdat we een hond hebben die hem weleens zou kunnen verscheuren) maar hij keerde ierdere keer terug naar ons.
dan heb ik hem maar weer teug mee gedaan naar huis...
iedere dag liet ik hem vliegen in de tuin maar keert terug..

mijn vraag is nu: wanneer zal hij dan niet meer terug keren en zelfstandig kunnen leven?
ik hoop dat dit wel zal gebeuren, ik heb het beste voor met mijn kauwtje!

vriendelijke groeten

Tatjana

Gepost door: Janna (IP gelogd)
Datum: 28 August 2008 20:07

De beste manier om je kauw vrij te laten is om hem eerst te laten wennen aan zijn omgeving BUITEN.
Geef hem in je tuin te eten en NIET in je huiskamer. laat hem na het eten een beetje rond huppelen, fladderen of vliegen dat ligt natuurlijk aan zijn leeftijd of wat hij kan. ga bij'm op de grond zitten, wijs hem een miertje aan wat je ziet lopen of een spinnetje (hoe vies het ook is) het is belangrijk voor de kauw zo krijgt hij zelfvertrouwen en de insecten bevatten belangrijke eiwitten e.a vitaminen die niet in geweekte kattebrokken etc niet zitten!
Op't moment dat de kauw zelfstandig kan eten, zorg dan voor een vaste plek in je tuin waar je zijn eten neeerzet. Let er wl op dat je een plekje zoekt dat een klein beetje beschut is en natuurlijk niet op de grond zodat de kauw niet verrast wordt door een kat wanneer hij zit te eten!
Als je zover bent met je kauw dan zal hij na het eten steeds een stukje verder weg gaan vliegen en langer weg blijven. het kan zijn dat je kauw op een gegeven moment wel een week of vier wegblijft! maar hij zal ltijd de weg naar je tuin vinden! Hij gaat op zoek naar een kraaien, kauwen en/of ekster-famillie bij je in de buurt en zal daar proberen aansluiting te vinden. Hij zal de eerste tijd (paar weken tot misschien een paar maanden) nog tussen jou en zn nieuwe kauw-fam in schipperen (zorg dat er altijd wat te eten is op het vaste plekje in je tuin) tot hij zijn draai heeft gevonden! dan ng is de kans zeer groot dat je kauw een paar keer in het jaar jou komt opzoeken en misschien zelfs over 2jaar samen met zijn nieuwe partner. Zoals in meerdere gevallen n in mijn geval!

Gepost door: marit (IP gelogd)
Datum: 08 July 2010 11:49

hallo,

ik heb zelf een jong vogeltje (weet niet welke soort) en die is laats ontsnapt. ik heb hem uiteindelijk kunnen vangen maar ik probeert nog steeds weg te vliegen. ik heb hem van jongs af aan al. maar hij kan nog niet zelf eten... hoe leer ik hem dat? en moet ik hem perse vrijlaten? ik vind hem nu zo leuk!! en ik wil hem niet kwijt:( want hij gaat altijd op mijn hooft zitten!! en dan lopen we een stukje. maar hij piept zo naar zijn andere (misschien wel famillie) vogels dat het zo zielig lijkt... wat raden jullie aan???

VRIJLATEN VAN UW KAUW
Gepost door: Wilbert van den Bighelaar (IP gelogd)
Datum: 08 July 2010 17:36

Ik breng regelmatig kauwen groot en je moet met het vrijlaten weten wat een kauw doet na zijn vrijlating.

Wanneer de kauw zijn vliegkunsten goed onder de knie heeft en meer dan 3 weken zelfstandig goed kan eten en ook goed kan omgaan met eten. Je kunt hem buiten laten wennen door hem buiten te zetten met kooi ivm licht etc. Als hij tam is dus terug vliegt zal hij bij loslaten hoogwaarschijnlijk in de buurt blijven tot hij / zij een nieuwe groep vind. Elke jaar ontstaan er nieuwe groepen jonge kauwen die paartjes en familie gaan vormen. Wanneer hij goed geintegreerd is binnen de groep komt de kauw niet meer terug en zal snel verwilderen. Let wel goed op dat de kauw het gevaar van verkeer kent en niet op straat blijft zitten wanneer deze uitvliegt. En hou er rekening mee dat de kauw niet naar andere mensen op straat gaat. Bijvoeren mag altijd tot de kauw zijn plaats binnen een groep gevonden heeft.
Laat nooit een oudere kauw zomaar los want deze zal nergens zomaar geacepteerd kunnen worden. Wanneer u nog vragwen heeft bericht mij dan per Email.

Gepost door: luna (IP gelogd)
Datum: 17 March 2011 11:29

hoe oud word de smiley vogel(:P)(td)(tu):)-D:)-D>:D<:)o::o::o::o::o::o::o:?

Gepost door: klaas hoving (IP gelogd)
Datum: 01 June 2011 10:08

ik heb zins gisteren een jonge.. hij wil zelf niet eten en geeft het ook niet aan ik moet met dwang het er in stopen. hij wil alleen maar slapen. hij is zo groot als een volwassen had zo krijg je even een indruk.
wat kan je hier aan doen ik geef geweekte katten broken maar wil toch de brok van de hond over gaan dat is een natuurbrok kan dt??

Gepost door: klaas hoving (IP gelogd)
Datum: 01 June 2011 10:16

ik bedoel hij is zo groot als een volwassen mensen hand

Gepost door: Blackhippy (IP gelogd)
Datum: 01 June 2011 16:42

@ klaas hoving,

hoe zit hij in z'n veren? dat zegt meer over z'n leeftijd.

Gepost door: Angelica (IP gelogd)
Datum: 05 June 2011 19:09

Nou hij is al tam en zal niet meer kunnen overleven in de natuur en zou er nooit echt bijhoren,dus...HOUDEN!!!

Gepost door: luke barten (IP gelogd)
Datum: 07 June 2011 10:04

heeft hij zijn moeder nog? zet hem bij zijn moeder als dat kan...tenminste ik heb 2 kauwtjes en een merel allebei de moeders zijn dood en kennen het gevaar wel maar zijn tam en kunnen de natuur noet meer in dat vind ik erg jammer maar als die goed kan vliegen tenminste 20-30 meter ver en 10-12 meter hoog en per dag zo'n 30-40 happjes nemen kun je ze wel vrijlaten als ze zo tam zijn dat je ze op je schouder kan zetten en ermee lopen. ik hoop dat het goed komt.-!

Gepost door: John Bijnagte (IP gelogd)
Datum: 21 June 2011 22:53

Ik heb sinds een week een jong kauwtje (nog een kaal kopje); ik zou hem laten lopen maar 's avonds zat ie in mijn voortuin, met een kat op een meter afstand, klaar om toe te springen. Hij (of zij) heeft leren vliegen doordat ik hem op een tuinstoel zette en hem steeds grotere afstanden heb laten 'springen' totdat ie ineens doorhad dat ie vloog. Nu vliegt ie maar hij/zij kan niet zelfstandig eten. Zijn ouders (?) kwamen in het begin regelmatig langs om hem te waarschuwen voor gevaar maar dan kroop tie juist bij mij weg. Aangezien de tuin n groot doorgangspad is voor katten (tot mijn grote ergenis) durf ik hem nu niet meer vrij te laten in de tuin. Ik ben namelijk bang dat ie over de schutting vliegt en in de tuin van de buren komt (die een kat hebben die een onverbeterbare killer is). Ik heb jullie tips gelezen - waarvoor bedankt - en ga proberen hem of haar zover te krijgen dat ie zelf gaat eten.
Intussen, over de katten: ik denk dat dat beestje nog voor een kat gaat zitten ook, en om eten gaat zitten vragen. Hoe krijg ik die kleine bijgebracht dat een kat 'gevaar' is en dat ie daar weg voor moet vliegen?

Re: welke geslacht?
Gepost door: DannyVh (IP gelogd)
Datum: 17 April 2012 15:04

Hoe kan ik zien welk geslacht mijn kauwtje heeft?

Re: welke geslacht?
Gepost door: lianne (IP gelogd)
Datum: 03 June 2012 15:08

hey
je kan het geslacht van een kauw niet goed zien.

Gepost door: nelina (IP gelogd)
Datum: 07 July 2013 19:32

Hoe kan ik zien welk geslacht mijn kauwtje heeft?

Gepost door: Vincent Groot (IP gelogd)
Datum: 04 May 2018 18:12

Hallo allemaal toch maar even een berichtje zodat andere er ook nog wat aan hebben.

Bij ons vorig jaar is in bedrijfspand een jong kauwtje naar beneden gevallen hebben ivm zijn verwondingen toch besloten hem zelf op te voeden.

Eerst in huis later een grote volire gemaakt zodat hij kon wennen aan buiten na 2 maanden elke nacht zijn deurtje opgelaten zodat hij zelf kon beslissen om te blijven of te gaan. Dat ging heel goed tot hij ineens zwaar gewond voor de deur stond 2x geopereerd en 650,- armer later toch besloten om 1 pootje te amputeren.

Hij leerde ermee leven en einde van de zomer besloot hij toch te vertrekken.... Hier deden we het ook echt voor alleen als hij weg is is het toch wel een beetje een gemis....

7 maanden later (vandaag na een lange werkdag) kwam onze Caki ineens uit het niets aanvliegen nu volwassen maar nog steeds even tam en vol herkenning en 1 pootje ;-) dus het was wel heel duidelijk de onze.

Wat wij hiervan geleerd hebben:

- Het zijn erg slimme beesten met een grote aangeboren kennis om te overleven.
- Hou de kauw zo vrij mogelijk lekker buiten timmer een groot hok waar geen katten in kunnen komen ivm de nacht.
- Ze zullen dus altijd in de buurt blijven en jou wel als maatje gaan zien maar niet als soort genoot denken we.

Veel succes en denk eraan het blijven wilde beesten die vrij horen in de natuur al lijkt het heel leuk ze vervelen zich erg snel en worden eenzaam laat ze zo vrij mogelijk.

Bij vragen kun je altijd even een mailtje sturen

Vincent Groot

Gepost door: susanne (IP gelogd)
Datum: 12 June 2018 23:44

ik denk dat je de Kauw beter niet kan vrijlaten ik heb vandaag gezien hoe 40 wilde kauwen 1 (tamme kauw) pakte en dood maakte.
Tamme Kauwen kunnen blijkbaar niet terug in het wild.

Uw naam: 
Uw e-mailadres: 
Onderwerp: 

© Vogelpraat.nl 2005 - 2020   -   Beheer: Johan Vermaas