ZEBRAVINK .vogelpraat.nl

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: Kies forumKies discussieNieuwe discussieZoekenLog in
Kauw met 1 oog dicht
Gepost door: Jidske (IP gelogd)
Datum: 10 June 2015 10:57

Hallo, ik,heb een jonge kauw gevonden en die heeft het ooglid van zijn linkeroog 3/4 dicht zitten. Hij ziet er denk ik niets mee, want hij houdt zijn kopje altijd scheef als hij wil kijken. Heeft iemand ervaring daarmee? Hij is al heel tam, spert goed zijn snavel, maar valt altijd achterover als ik hem wil voeren, ik moet hem echt ondersteunen. Zijn vliegkunsten lukken nog niet, hij vliegt altijd rondjes naar beneden naar rechts. Weet iemand of hij zou kunnen vliegen met 1 oog of dat er misschien iets aan te doen is? Bedankt alvast!

Re: Kauw met 1 oog dicht
Gepost door: Sirja (IP gelogd)
Datum: 28 June 2015 18:20

Je moet vragen aan iemand of die gene hem vast wil houden (hou wel stevig vast) en zorg dat je een bakje met louwater hebt en een stokje waar mee je normaal je oor schoon maakt een oor stokje ik hoop dat je oud genoeg en ervaren genoeg bent , je dipt het stokje in het water en je dipt voorzichtig met het stokje onderaan zijn ooglid als hij daar niet op reageert moet je een beetje door zijn oogjes vrijven met het stokje zodat hij moet gaan knipperen dan zal zijn oogje een beetje vedder open gaan doe het daarna met gekookt water zodat het stokje goed warm is , als zijn nekje heel erg slab is zal ik even naar de dieren ambulance bellen en vragen wat je bij bvb een papagaai moet doen als zijn nekje slab is , je mach oficieel geen kraaien houden of kou tjes ....... Geef je hem wel goed eten , je kan hem katten brokjes geweekt in water kersen en appel geven geef hem GEEN melk of brood

Re: Kauw met 1 oog dicht
Gepost door: Jidske (IP gelogd)
Datum: 31 July 2015 02:50

Beste Sirja,
Bedankt voor uw reactie! Ik begrijp uw uitleg over de lauwe en daarna warme wattenstokjes met gekookt water ivm met hygiene. Toch heeft het bij dit kauwtje geen zin, het is eerder aangeboren of iets dergelijks. Zijn bovenste ooglid kan hij wel openen, maar het onderste is als het ware verlamd. Het oog is verder goed, want als je het onderste ooglid zelf open maakt vergroot en verkleind de pupil.
Inmiddels gaat het heel goed met hem en heb ik hem piko genoemd, hij vliegt gewoon vrij rond, ik sluit hem alleen s avonds op in een hokje, bang dat hem anders iets overkomt. Ik weet dat je officieel gaan kauw mag houden, maar hij kan gewoon weg vliegen als hij wil, van smorgens 7u tot savonds 21u vliegt hij rond in onze tuin en omgeving. Hij heeft ook contact met soortgenoten, maar hij vliegt nooit met ze mee, hij komt weer terug. Ik woon trouwens in Belgie, maar daar zijn de wetten denk ik hetzelfde als Nederland? Ik heb hem steeds geweekte kattenbrokjes gevoerd, maar nu eet hij zelfstandig en krijgt hij universeelvoer. Misschien moet ik er eens mee naar de dierenarts of vogelcentrum gaan om te kijken of zij iets met het oogje kunnen doen? Nu kan hij denk ik niet zelfstandig overleven in de natuur, maar met 2 ogen zal hij misschien wel zelf de weide wereld in Vliegen... Al zullen wij hem dan erg missen!!

Uw naam: 
Uw e-mailadres: 
Onderwerp: 

© Vogelpraat.nl 2005 - 2020   -   Beheer: Johan Vermaas