ZEBRAVINK .vogelpraat.nl

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: Kies forumKies discussieNieuwe discussieZoekenLog in
kauw kan niet goed vliegen
Gepost door: debby (IP gelogd)
Datum: 28 July 2007 12:40

Hallo allemaal,
Kan iemand mij advies geven. Ik heb sinds een maand een kauwtje.. Gevonden en zo kunnen pakken, hij was heel mager en veren zagen er slecht uit. dacht dat ie gewond was, dat bleek niet zo. Hij doet t nu best goed, maar zit wel in kooi. Geef elke dag vliegles maar dat wil dus niet zo lukken. zijn veren zien er ook nog steeds gerafeld uit. Hij krijgt nu net wel nieuwe pennen. wil 'm eigenlijk weer loslaten, maar ben bang dat Fransje (zo heet ie) dat niet gaat overleven.. hij is ook al aardig aan me gewend en erg schrikachtig voor nieuwe dingen, hoe moet dat dan buiten denk ik dan... wie weet wat ik moet doen?

Re: kauw kan niet goed vliegen
Gepost door: red cloud (IP gelogd)
Datum: 31 July 2007 16:48

Hallo Debbie,
Je zou hem eerst in een grote ren kunnen stoppen,heb ik ook altijd gedaan.
Ik heb heel wat kauwtjes groot gebracht,en weer vrij gelaten.Na een tijd zet je de deur open, kan hij aan z,n vrijheid wennen,hij komt gewoon weer terug voor z,n eten.En na een tijdje blijft hij steeds langer weg.Misschien heb jij geen grote ren en tuin kijk maar even op m,n site.Ik wil je wel helpen als het niet lukt.Groetjes,Jan.

www.stichtingdemangoest.eu

Gepost door: debby (IP gelogd)
Datum: 06 August 2007 22:53

hoi jan,
Nog bedankt voor je reactie. inmiddels is de helft van mijn balkon vogelkooi en als ik thuis ben zet ik die open, kan mijn kauw het gehele balkon verkennen. Vanochtend is ie er voor het eerst naar beneden gevlogen (of gevallen! heb het niet gezien) zat ie beneden te krijsen. Laat hem nu ook elke avond uit, wandelen op het grasveldje. Zet ik hem op een struik of iets.. Daar blijft hij dan dus gewoon zitten, kan roepen en voor doen hoe ie moet vliegen tot ik een ons weeg.. het is een angsthaas. maar goed ben er pas net mee begonnen, dus wie weet. heb wel goede hoop.. Weet jij of iemand anders of mijn kauwtje nog wel vriendjes gaat maken met andere kauwen nu hij zo aan mij gewend is?

Gepost door: red cloud (IP gelogd)
Datum: 07 August 2007 07:03

Hallo Debbie,
Ik ben blij dat het zo goed gaat met je kauwtje.In het begin zal hij geen vriendjes krijgen.Maar als hij of zij geslachtrijp is krijgt hij zeker een vriendje.Meestal in de 2 de jaar.

www.stichtingdemangoest.eu

mijn kauw kan niet goed ka roepen gaat dat wel weer over??
Gepost door: coen (IP gelogd)
Datum: 09 September 2007 20:19

mij kauw kan niet goed ka roepen en hij is ook niet netjes in zijn veren
net of zijn vetklier dicht is gaat dat wel weer over???

Gepost door: coen (IP gelogd)
Datum: 08 April 2008 12:41

Mijn kauw heb ik n een jaar.
E toen ik hem vong had ik hem gekortwiekt,en nu kan hij nog steeds niet vliegen.
Hij krijgt geen nieuwe veren.
Please kan iemand me helpen?

Gepost door: gerdie (IP gelogd)
Datum: 11 April 2008 13:44

Waarom heb je de kauw gekortwiekt . mijn vogel is jammer genoeg vleugellam, zo heb ik hem gevonden en ik zou het heerlijk vinden als ie weer zou kunnen vliegen, jij hebt je vogel willens en wetens het vermogen te vliegen afgenomen , waarschijn lijk te ver geknipt in de vleugel, je mag hem bij mij brengen hebben ze misschien wat aan elkaar

Gepost door: arjan sturing (IP gelogd)
Datum: 10 June 2008 20:27

ik heb ook een kauw net vanmiddag gevonden. hij ziet er goed uit maar hij is wel heel slap en moe.
khoop dat ie weer snel opknapt.

Gepost door: mj (IP gelogd)
Datum: 15 June 2008 18:10

hallo, ik heb sinds vrijdag weer een jonge kauw! hij zat al paar dagen in de buurt te schreeuwen om eten maar kauwouders voeren hun jong niet op de grond zegt vogelopvang, dus heb ik hem voorzichtig opgepakt en meegenomen naar huis!
ik geef hem katteblikvoer en probeer hem spinnetjes en mieren te voeren, ik moet het echt net als zijn moeder kleine beetjes in zijn bekkie stoppen, en hij is gaat nu echt goed!
hij is al wat aangekomen en poetst zijn veren, strekt lekker na het slapen en eten en wil heel graag op mijn schouder zitten.
hij kan alleen nog niet vliegen dus zolang hij dat niet kan blijft hij bij mij om aan te sterken.
zjn ouders ziten ook continue in onze tuin naar hem te roepen en hij roept ook weer terug, daarom wil ik hem niet al te tam maken want dan kan hij dalijk zonder al te veel problemen weer naar zijn ouders!
morgen hebben we de tweede vliegles , hopelijk leert hij snel want zon beestje hoort in de natuur.
maarja ik kon hem moeilijk laten verhongeren toch!!
oja en nog ff voor iedereen die een babykauw uit het nest wil halen, doe dat alsjeblieft niet, dat slaat nergens op! als je er eentje vind bel eerst een vogelopvang en vraag wat te doen!

Gepost door: Chantal (IP gelogd)
Datum: 16 June 2008 19:44

Als de ouders naar hem roepen, kun je hem terug in de tuin zetten en dan samen met de ouders het jong voeden.

Ik heb zelf niet eerder gehoord dat ouders hun jong niet op de grond voeden. De jongen springen nu eenmaal allemaal hun nest uit vrdat ze kunnen vliegen, omdat ze dan nu eenmaal te groot zijn geworden voor het nest.

Als de ouders er zijn, verjagen deze ouders zelf katten en dergelijke die in de buurt komen, kijk maar hoe bang die katten zijn als ze er gekscherend overheen vliegen:)

Kauw
Gepost door: eliano (IP gelogd)
Datum: 21 February 2014 21:19

Hye beste mensen ik heb wel wat ervaring met kauwen Ik vang ze door mijn Trui erover te gooien anders happen ze naar mij
:P En dat is natuurlijk niet zo fijn ik heb er al een paar gehad en gaf ze met een pincetje eten Via de bek Vliegjes vooral ik hangde ook een stok op zodat ze erop konden zitten aventoe kwamen ze eens op mijn schouder als je er goed mee omgaat kun je ze echt supertam maken Als je er dus goed mee overweg kunt zijn het vrij leuke beesten om te houden ze hebbeng graag aandacht en het zijn echt schatjes :3 !!

Gepost door: Klaziena (IP gelogd)
Datum: 18 January 2015 15:48

Veel laten rusten nat brood geven en met een spuitje water. Zorg dat hij buiten komt en katten eng vind laat hem niet te vaak buiten als hij jong is als zijn tong is roze is het goed als hij geel is is het fout kan je beter naar de dierenarts gaan hij moet namelijk zwart worden succes

Gepost door: Twinkeltje (IP gelogd)
Datum: 25 January 2015 22:23

Hoi

Even voor iedereen, jonge vogels mogen GEEN brood.
Het beste kun je de opvang bellen.
Dus voor iedereen die als advies zegt geef brood, NIET DOEN.
Vogels hebben vitamine en mineralen nodig om evenwichtig te groeien.
Dit zit alleen in speciaal voer.

Jonge kauw die niet kan vliegen
Gepost door: mmh (IP gelogd)
Datum: 08 June 2015 12:31

Hallo,

Wij hebben een grote flock kauwtjes rondom het huis en dan ook meerdere nestjes onder de dakpannen op het moment. Gister vonden een jonge kauw (wel al mooie veren en al behoorlijke maat) voor de terras deur. Hij bleek niet te vliegen en hopte een beetje rond. Een paar minuten later toen ik weer keek zat de buurkat vrolijk naast hem zn bek af te likken, de jonge kauw verzette zich absoluut niet! Ik heb de buurkat weggejaagd en we hebben de kauw daarna de hele dag in de gaten gehouden om te kijken wat de ouders ermee deden; er vlogen genoeg volwassen kauwtjes af en aan, maar niemand keek naar m om ondanks zn geroep. Ik heb wormen en insecten voor zn neus gegooid maar ik heb hem die niet zien eten. Uiteindelijk hopte hij via struiken en blokken over de schutting heen. Daar zagen de volwassen kauwtjes hem sowieso maar ik heb ze hem niet zien voeren. Daarna ben ik hem uit t oog verloren. Vanmorgen toen ik naar buiten keek bleek hij aan de voorkant te zitten, ineen gedoken door zn pootjes gezakt in een graspolletje tussen de straat en een watertje. Hij gaf geen kik toen een auto bijna over hem heen reed. Ook de andere kauwtjes kwamen niet naar hem toe ook al landen ze wel een paar meter verderop om eten te zoeken. Ik heb toen besloten om hem naar binnen te halen. Toen ik hem voorzichtig benaderde liep ie richting huis en zo door de voordeur! Ik heb toen gelijk tartaar voor hem gehaald, daarvan heb ik een paar kleine stukjes van naar binnen kunnen schuiven, maar hij valt er niet op aan. Ik laat hem nu los in t huis lopen, maar natuurlijk hoort hij overal zn soortgenootjes rondom t huis. Ik hoop dat ie door goed te eten snel op krachten komt en ik hem snel naar buiten kan laten zonder dat de buurkat em te pakken krijgt. Hij kan niet van de grond omhoog vliegen... Ook hoor ik de rest van de jonge vogels nog in het nest zitten en worden gewoon gevoerd door de ouders. Jammergenoeg is het huis en t nest zo hoog dat we er niet bij kunnen.

Iemand nog tips?

Gepost door: Twinkeltje (IP gelogd)
Datum: 09 June 2015 16:33

Je kan hem buiten in en bench zetten dan zit hij veilig en kan eventueel de ouders gewoon voeren als hij roept.
Kwa eten kun je hem kattenvoer (pat ) geven of Royal Canin puppiebrokken (geweekt in kokend water tot ze zacht zijn, dan af laten koelen ) en die geven zoveel hij wil.
Dat kan dmv dwangvoer als hij zelf nog niet eet of geven (achter in zijn keel) als hij spert.

Succes

Re: kauw kan niet goed vliegen en is ontsnapt
Gepost door: saskia (IP gelogd)
Datum: 08 June 2016 22:12

Wij hebben zaterdag een jonge kauw gevonden voor ons huis dat een kale kop heeft en niet kon vliegen. In een konijnenhok gedaan en gevoerd. Na 2 dagen knapte hij goed op. Maar vliegen lukte nog niet. De ouders bleven in de buurt. Vanmiddag is het hem echter gelukt over de konijnenren te "vliegen" zo'n ijzeren omheining om normaal gesproken de konijnen in los te kunnen laten lopen. We hoorden hem daarna soms in de tuin van de buren maar nu is het doodsstil. Het krioelt hier van de zwermen kauwen maar de onze zit goed verstopt en stil verborgen in de struiken omdat hij nog niet kan vliegen. Ook is het beestje nog niet sterk genoeg om alleen te overleven. Daarnaast stikt het hier van jagende katten. Kortom ik vrees dat hij het alsnog niet overleefd. De ouders zitten ook niet meer opgewonden in de boom boven hem. Vraag: wat kan ik doen om hem te lokken of komen ze vanzelf terug, zoals ik hier steeds lees. Heb het lege hok met voer dichtbij gezet en vind het heel akelig idee dat hij kattenvoer wordt.

Gepost door: Egbert (IP gelogd)
Datum: 10 June 2016 14:21

Hoi,

Zelfde hier in de tuin, in Haarlem sinds begin van de week. Toevallig. Ook een kaal koppie. Verstopt zich soms een tijdje. Af en toe zijn de ouders een paar uur weg en duiken ze weer op. Veel communicatie (waarschuwingen, aanmoedigingen om te vliegen) Probeer the helpen met bakje water, universeelvoer en havermoutpapje. Regenwormen waren te eng voor hem/haar 😃Zal zo eens een blikje kattenvoer proberen. Fladderen gaat steeds beter, wel twee keer de kat van de buren op het laatste moment weggejaagd. Hoop dat die van jou weer is komen opdagen met z'n ouders en snel leert vliegen...
Groet,

Egbert

Gepost door: Egbert (IP gelogd)
Datum: 10 June 2016 14:32

Hoi,

Nog even gebeld met Vogelopvang hier. Advies: zolang de ouders er nog bij zijn niks doen. Ouders beschermen en voeren het jonkie. Wel indien nodig de katten wegjagen (en niet lokken met bakjes kattenvoer...). Ze hadden daar vaker kale koppies binnengekregen en dat laten opzoeken. Blijkt een genetische oorzaak te hebben en te normaliseren bij de volgende rui,

E.

Gepost door: Reinier (IP gelogd)
Datum: 18 September 2016 19:04

De kauw kan last hebben van wormen in de darmen.
Geef em ontwormings middel voor duiven. Lees de gebruiksaanwijzing!
1 week later is ie als nieuw alleen wel tam en zal aan mensen gewend zijn en dat kan een probleem gaan vormen als je em weer vrijlaat.

Gepost door: Reinier (IP gelogd)
Datum: 18 September 2016 19:08

Reinier Schreef:
-------------------------------------------------------
> De kauw kan last hebben van wormen in de darmen.
> Geef em ontwormings middel voor duiven. Lees de
> gebruiksaanwijzing!
> 1 week later is ie als nieuw alleen wel tam en zal
> aan mensen gewend zijn en dat kan een probleem
> gaan vormen als je em weer vrijlaat.

En zeer zeker geen brood geven!!!
Dit kunnen ze niet goed verteren en zelfs dood aan gaan!
Maak een mix van gedroogde insecten en zaden. Zaden zonder schil. Papje van maken met een beetje water.

Uw naam: 
Uw e-mailadres: 
Onderwerp: 

© Vogelpraat.nl 2005 - 2020   -   Beheer: Johan Vermaas