ZEBRAVINK .vogelpraat.nl

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: Kies forumKies discussieNieuwe discussieZoekenLog in
Pagina's: 123Volgende
Huidige pagina: 1 van 3
Kauwtje gevonden
Gepost door: Elfje (IP gelogd)
Datum: 01 June 2007 10:57

Hallo allemaal;

Gisteren was ik in de tuin en er viel een klein kauwtje uit de lucht, waarschijnlijk uit het nest gevallen, is schoorsteen boven.
Nu is het zo dat het hier vol katten zit dus het was geen optie het beestje op de grond te laten zitten dus heb ik em gepakt en in een kleine hondenbench gezet, wel takken gemaakt waar ie op kan zitten.

De ouders blijven ook nog steeds in de buurt maar vanwege het kattengevaar moet ik hem dus heel dicht tegen huis aanzetten, hoop dat ze toch naar em toekomen.

Hij krijgt voorlopig hondenvoer ( heb niks anders) en water, schijnbaar is brood en melk heel slecht voor zo'n beestje.

Ik vind het allemaal wel eng hoor!! En twijfel vaak of ik niet gewoon op de natuur had moeten vertrouwen.
Ondertussen is ie terwijl ik zijn kooi schoonmaakte braaf op mijn stoel blijven zitten, ging er dus niet vandoor.

Alle tips zijn welkom, het is mijn bedoeling dat het beestje zo snel mogelijk uit de kooi kan, vanaf ie kan vliegen dus, altijd blijven voeren is echter geen probleem, doe ik graag.

Groetjes van Elfje

Re: Kauwtje gevonden
Gepost door: Bert (IP gelogd)
Datum: 01 June 2007 11:47

Hallo Elfje

Als je problemen hebt met de katten en je kunt het kauwtje daar dus niet echt geweldig opvoeden willen wij het wel van je overnemen.

Wij zijn op zoek naar een kauwtje.

Bert

Datum: 05 June 2007 15:38

Ondertussen is het kleine kauwtje uitgevlogen ;-) goed hé was een heerlijk gevoel om dat diertje de wijde wereld in te zien trekken

Groetjes van Elfje

Gepost door: Anne (IP gelogd)
Datum: 05 June 2007 21:03

goed zoo!! Ze horen niet in een kooi!!

Datum: 06 June 2007 12:17

Yep helemaal waar, ze worden trouwens ( of kunnen) 60 jaar worden dus een hele verantwoordelijkheid voor diegenen die kauwen thuis willen houden. Ben op het net alle info gaan opzoeken over kauwen toen het beestje hier te gast was, en een kauw dient eigelijk echt in groep te leven, doen ze dat niet dan krijgen ze gedragsproblemen, hetgeen wij mensen wel es grappig gedrag noemen dan :S

Maar goed ieder vrije keuze veronderstel ik, moet toch zeggen toen het diertje na vier dagen de wijde wereld in vloog voelde ik me de koning te rijk :)-D

Groetjes van Elfje

Gepost door: Ron (IP gelogd)
Datum: 13 July 2007 17:46

Hallo,

een kauwtje dat te vroeg uit het nest valt en niet kan vliegen wordt door de ouders niet gevoerd.

Je kan hem grootbrenegen met kattenvoer en insectenvoer.

Als je hem niet te tam maakt en gewoon loslaat in de tuin als hij zelfsatndig kan eten zoekt hij na een paar weken wel zelf weer zijn soortgenoten op.

Wordt hij wel te tam dan blijft hij ongeveer 2 a 3 jaar in de buurt en als hij /zij geslachtsrijp is gaat hij vanzelf wel weer weg.

Je kan henm ook naar de vogelopvang brenegn die hebben er vaak meerder zitten en laten ze als ze zelfstandig genoeg zijn tegelijk met elkaar los op een geschikte plek.

ik heb er op dit moment 3 om het huis heen vliegen en komen regelmatig eten halen en zijn zeer tam .

Gr Ron

Gepost door: kiefer (IP gelogd)
Datum: 21 April 2008 17:00

hee allemaal

ik ben 12 jaar en heet kiefer en wil heel graag een jong kauwtje
mijn moeder had er ook een die was supper leuk ze namm hem mee naar school enzo
daarom leek hett me leuk om er ook een tam te maken dus heb je een jong kauwtje (die bijvoorbeeld uit de schoorsteen in gevallen )

kunnen jullie me dan mailen

ps : liever niet te ver van utrecht vandaan

groetjess kief ,

Gepost door: jeroen (IP gelogd)
Datum: 18 May 2008 21:31

hallo ik ben jeroen

ik heb wat vraagen :
ik heb 3 dagen gelede een kautje gevonden.
ik weet niet wat hij te eten moest dus ik hem hem kate voor gegeven, ik hem een plastich zakje aan de onderkant open geknipt heel klijn gaatje en heb hem daar mee water gegeven vandaag maar het gaat helaas niet goed met hem. hij bibert heel veel en diet steets zn bekje digt en open enzo en soms houd hij zn bek open en gaat hij vage geluitjes maken. het is niet dat hij wil eten wand als ik een word naar bine probeeer te werken gooit hij het er weer uit wetsen julie mis wat er aan de hant is met hem en wat hij moet eten en hoe ik hem drinken moet geven enzo

srry voor me spel fouten maar ik heb dyslexiegroeten

al vast bedankt

Gepost door: mike (IP gelogd)
Datum: 31 May 2008 16:33

ik heb elk jaar jongen kauwtjes en weet presies wat je er voor moet geefen wat voor eten je pakt brood je maakt het brood nat en pakt er een klein stuk je van en houd het boven zijn snavel en als het goed is eet hij er van zo niet dan is hij nog iets te jong en laat hem gewoon rondlopen in je tuin dier vriendelijk he en nog een tip als hij au roept dan heeft ie hongeren wat je vooral niet moet vergeten is water want anders krijgen ze geen zuurstof meer en dan gaan ze dood groetjes mike veel succes ermee

Kauwtje gevonden
Gepost door: Cindy (IP gelogd)
Datum: 04 June 2008 21:09

Beste allemaal,

Afgelopen maandag fietste mijn 8 jarige dochter bijna over een jonge kauw heen waarna zij besloot de
kauw mee naar huis te nemen. De kauw heeft al veren en kan zelf eten maar is toch enorm tam. Hij zit op haar schoot en schouder en wij kunnen hem aaien. Wel heeft de kauw een zeer dik pootje en hier gaan wij morgen voor naar de dierenarts. Het buitenhok van het konijn is inmiddels omgetoverd tot vogelhok en de kauw heeft de naam Rafi gekregen. Ik had verwacht dat de kauw vandaag wel weg zou gaan/ vliegen maar dat kan hij volgens mij niet. Hij hupst door de tuin achter de kinderen aan en gaat vervolgens uit vrije wil zelf zijn hokje weer in. De kauw hoeft maar 1 kaa te roepen en er gaat een lepeltje met voer het hokje in. Ik krijg het vermoeden dat de jonge kauw niet snel meer zal vertrekken en dat het hem wel bevalt al die aandacht en goede verzorging. Dus hoe nu verder? Wel of niet een groter hok timmeren? Wel of niet voeren? In huis of buiten laten? Graag advies en tips! Alle informatie is meer dan welkom. Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite. M. vr. gr. Cindy

Gepost door: ester (IP gelogd)
Datum: 05 June 2008 21:18

Hallo Cindy.
wij hebben ook een jonge kauw, net gevonden.
maar hij wil nog niet echt eten.
mischien dat uw kauwtje ons kautje kan leren eten?
want anders red die van ons het misschien niet..
Wij hebben zelf ook al wel wat jonge kauwtjes grootgebracht, maar deze is al best wel oud, kan vliegen maar nog niet eten. als u er belangstelling voor heeft om onze kauwtjes een dagje of zo samen te laten wilt u dan reageren?

en nog wat advies: Wij hadden een kauwtje die gewoon rond vloog om het huis, en bij ons kwam eten en slapen. op een dag was hij vertrokken met een andere kauw. ik denk dat dat ook het beste is voor uw kauw, als hij tam is, blijft hij vast wel komen om te eten.
Gr. ester

Gepost door: Karel (IP gelogd)
Datum: 13 June 2008 11:19

Hallo, ik heb vanmorgen bij het honden uitlaten een jong kauwtje gevonden,die al goed in de veren zit, maar de vliegkunst nog niet onder de knie heeft. Uit angst voor de vele katten hier heb ik hem meegenomen. Ook al waren de ouders in de buurt. Nu heb ik toch erg mijn twijfels!! Heb ik te vroeg gehandeld?? Maar vooral: hoe geef ik dit beestje de meeste overlevingskans. Ik las al van de kattenbrokjes, er staan al meelwormen voor z`n neus, maar hoe voer ik hem?? Onder lichte dwang de snavel openen?? Kan iemand tips geven????

Gepost door: mj (IP gelogd)
Datum: 15 June 2008 23:54

hoi ik zelf heb sinds vrijdag ook weer een babykauw onderdak gegeven! zat op de grond met ouders erbij maar die voeren hun jong niet op de grond! hij zat er al een paar dagen honger te lijden tot ik het iet meer aan kon zien en hem mee heb genomen!
snachts zit hij in een dicht hok en overdag magtie gaan en staan waar hij zelf wil.
ik geef hem kattevoer uit blik, das lekker zacht en voedzaam, steeds kleine stukies op mijn vinger en die moet ik dan net als de moederkauw achter in zijn bekkie stoppen.
en hij reageert dan net zo als wanneer zijn echte moeder hem zou voeren, een hoop geklapper met zijn vleugels en bekkie wijd open!
gelukkig heb ik al eerder een kauw grootgebracht en dat is ook super gegaan, ik doe het nu op dezelfde manier!
tegen alle mensen die niet weten hoe/of wat ze een kauw kunnen voeren om aan te sterken mag je gerust mailen.
en voor iedereen.... als je ook maar denkt dat er iets niet goed is met het vogeltje dan bel alsjebleift naar de dichtsbijzijnde vogelopvang of dierenambulance!!!!

Gepost door: Anna (IP gelogd)
Datum: 15 July 2008 15:50

Hoi,

Al weken zie ik steeds een kauwtje met een gebroken vleugel rondlopen. Weet iemand hoe ik hem kan vangen en waar ik hem kan laten spalken zodat hij weer naar zijn maatjes kan ?

Heb hem gisteren overigens weer gezien en hem mijn appel toegegooid die hij greetig de bosjes in trok...

Ook zou ik wel eens willen weten wat hij graag eet zodat hij sterk blijft.. of moet ik ook een bakje water neerzetten?

Anna

kauwtjes...
Gepost door: joris (IP gelogd)
Datum: 22 March 2009 22:50

hoi allemaal,

ik ben van plan om jonge kauwtjes onderdak te bieden en te redden van schoorsteen vegers (die n
hun nekje om zal draaien). hoe zal ik als ze nog heel jong zijn ze onderdak geven, in een doos binnen of
gwn buiten in een vogelkooi? nouja ik kan in iedergeval niet wachten om ze te zien rondvliegen, en als ze
een beetje tam zijn lijkt mij ook heel leuk.

gr. joris

Gepost door: Sjoerd Jan (IP gelogd)
Datum: 24 March 2009 09:19

ik hou ze altijd eerst in een doos, en als ze kunnen vliegen in een kooi of gewoon los in de schuur
(dat laatste vonden mijn ouders niet zo leuk)

Gepost door: kristel (IP gelogd)
Datum: 30 May 2009 14:11

wij hebben net ook een kauwtje gevonden alleen wil hij de wormen die we gevangen hebben niet opeten! hij heeft al wel veren maar het is nog wel een jonkie. hoe kunnen we ervoor zorgen dat we die kauw in leven kunnen houden en hem uiteindelijk weer loslaten?

Gepost door: jimlogan (IP gelogd)
Datum: 03 June 2009 21:41

@joris etc. kauwtjes zijn groepsdieren en het is voor ons inderdaad leuk on deze mooie intelligente dieren te houden .maar zoals al eerder is gezegd zo creeer je gedragsproblemen en het is niet goed voor het diertje zelf .hoe leuk ze ook zijn laat ze opgroeien bij soortgenoten.hou ze in je tuin -vrij- totdat hij kan vliegen en laat hemzelf leren van zijn soortgenoten.dat is het beste voor ze.wil je een leuke vogel thuis koop dan bv een papegaai of zo en geen wild dier.DENK wat is goed voor de kauw en niet voor jou.:)

Gepost door: c.egas (IP gelogd)
Datum: 13 June 2009 20:07

heej

ik heb vanmiddag een kauw gevinden het is nog een jonkie en kan niet vliegen ik heb hem brood en wormen gegeven moet ik hem daarbij ook nog katten voer geven ??

Gepost door: siegi (IP gelogd)
Datum: 14 June 2009 10:43

ik heb ook al een weekje een kauw,
ik geef hem niet-klaargemaakte preparé en verse aardbijtjes,
dat lust hij graag(:P)

ik geek mijn kauwtje geen kattenbrokken, en hij is heel gezond, dus ik denk niet dat het nodig is.

groetjes siegi!

Gepost door: Erwin (IP gelogd)
Datum: 17 June 2009 19:03

Hallo vandaag hebben ze mij ook een kauwtje gebracht daar ik hier een hele dierentuin heb Kippen duiven honden katten ;dus dachten ze die weet wel hoe of wat maar helaas is het voor mij de eerste keer dat ik probeer een kauwtje te laten overleven.
En nu ik hier en daar gelezen heb heb ik schijnbaar al een fout gemaakt daar ik hem al water met een spuitjke heb toegedient (doe ik namelijk ook als ik jongen duiven moet groot trekken)Zo zie je maar dat er snel fouten worden gemaakt.Ik ga nu proberen hem geweekte kattenbrokken te geven en dan zien we wel verder.
Ik heb hem wel opgesloten zitten daar hij gewond is heeft namelijk hele dag op zijn kop aa muur gehangen; Hoop dus dat hij er morgen nog is is namelijk redelijk in schock.
Maar laat nog wel wat horen

Gr erwin

Gepost door: Wardj (IP gelogd)
Datum: 18 June 2009 13:38

Omdat alle soorten vogels een specifieke unieke opgroei hebben, heb ik mij gespecialliceerd in kauwen.
Weet dat je altijd de gewonde kauw hier bij mij mag geven.

Gepost door: peka (IP gelogd)
Datum: 18 June 2009 19:51

heb ook een gewond kauwtje hier gehad, gaf hem o.a. beo-voer, kleine stukjes bruin brood, niet te veel, en heb een bakje bosbessen gekocht bij de super, die lustte ie ook wel. Verder heb ik hem stukjes geraspte appel gevoerd, kauwen zijn eigenlijk alles eters, eten dus zowel fruit, vlees (stukjes runderhart wordt aanbevolen). In beo-voer zit vrijwel alles wat een kauwtje ook nodig heeft. Bessen zijn erg belangrijk. Maar bedenk wel, een kauw vraagt veel onderhoud. Daar ik een hoog woon en geen geschikt balkon heb moest ik hem op de badkamer plaatsen, nou die kon ik twee keer per dag schoonmaken. Later heb ik hem op een krant in een grote schone plastic bak gezet, maar echt, ook die krant moest twee maal daags verschoont worden. Als je dus een kauw neemt als huisdier, wat het niet is, bovendien is het bij wet verboden, bedenk dan goed dat hij veel zorg vraagt. Maak hem ook regelmatig zelf schoon met een zacht washandje met lauw water, hij zal zichzelf, zeker in gevangenschap, erg vervuilen.

Gepost door: Miriam (IP gelogd)
Datum: 09 March 2010 12:03

Wij hebben vorig jaar op dezelfde wijze een jonge kauw aangetroffen in onze tuin. Zijn ouders waren er niet meer. Hij was helemaal alleen.
We hebben hem 3 weken opgesloten in een grote duiventil en hem die hele periode gevoerd met de hand.
We hebben hem verzorgt totdat hij goed kon vliegen en zelf eten kon zoeken. Toen hebben we hem met pijn in ons hart vrij gelaten. Wat een mooi gezicht toen hij weg vloog... Maaaaaaaaaar nog mooier was het dat hij na twee dagen uit zichzelf terugkwam. We hebben hem toen de hele zomer hier gehad. Iedere dag kwam hij terug, op onze hand, binnen in huis het was echt een gezinslid geworden. Tot hij 6 weken lang niet meer kwam. We waren bang dat hij dood was gereden of ziek was geworden. Opeens kwam hij na weken weer terug en inderdaad hij was ziek. Mijt, beestjes dus.. Naar de dierenarts ermee gegaan anti biotica gehad en hij is weer opgeknapt.
Na een paar weken is hij weggegaan (het werdt kouder) en we hebben hem een half jaar niet gezien nu.
Tot 2 dagen geleden !!!!!!! We hadden nooit verwacht dat hij na een half jaar nog terug zou komen, maar jawel hoor. Hij zat zondagochtend bij ons slaapkamerraam te roepen ! Hij is nu al 3 dagen teruggekomen. Hij komt nog niet op onze hand zitten,maar durft al wel op het terras en op de tafel te komen.
Het zijn super lieve en leuke vogels, maar ze horen vrij te zijn.. en je ziet, als je geluk hebt komt hij vanzelf terug.
Hij is vandaag samen met een ander kauwtje geweest, nu maar hopen dat hij gaat nesten in de buurt!

Gepost door: Wardj (IP gelogd)
Datum: 09 March 2010 20:33

Kauwen zijn altijd wel met twee, Enorm mooi verhaal van je, vooral dat je weet dat de kauw iemand anders heeft gevonden, maar jullie niet vergeten zijn!!!
Dit zijn echt waanzinnige dieren( ik zweer het, ik had de mijne maar 4 dagen, en hij was al handtam!!)

Gepost door: Peter z (IP gelogd)
Datum: 08 May 2011 11:07

hallo luitjes

Ik had een vraagje hoe kan je zien of een kauwtje een mannetje of een vrouwtje is

Groetjes peter

Gepost door: josee spillenaar (IP gelogd)
Datum: 31 May 2011 13:20

2 dagen heb ik een jonge kauw gevonden op straat, die werd aangevallen door n ekster. ik heb hem mee naar huis genomen,verwakt was hij.
gelukkig had hij geen wonden. Ik voer hem met kattenvlees,hondenvlees, brood, kaas. als hij zelf kan eten, ga ik hem ook wormen geven.hij zit heel veel op mijn hand, en schouder. slapen doet hij in een grote kooi.ik hoop dat ik Kareltje er door krijg. Het is een geweldig mooi beestje, en nu al aanhankelijk. Wat een schat is het. Mijn Kareltje(:P)

Gepost door: maarten (IP gelogd)
Datum: 03 June 2011 12:52

ik heb ook vandaag een kauwtje hij werd verstoten door zijn ouders van hij zat bij een eend in het nest ik voer hem nu met nat brood hij is heel er bang ik weet niet wat ik er veder mee moet doen kan mischien iemand van jullie helpen hij is nu in de achter tuin ik heb hem karel genoemd.

gr maarten

Gepost door: Wardje (IP gelogd)
Datum: 03 June 2011 13:55

Ja; laat hem vrij,; het beestj zal het heus overleven, jonge kauwen kunn ook niet direct vliegen..

Gepost door: Marijke (IP gelogd)
Datum: 06 June 2011 23:36

Ik heb een jong kauwtje gered dat door volwassen soortgenoten aangevallen werd helaas is een oogje beschadigd.Ik heb hem door zijn traumatische moment heengeholpen een schitterend vogeltje als het goed is hij nu naar Naarden het vogelhospitaal en kan hij met zijn soortgenootjes opgroeien tot een mooie volwassen vogel.
Het was een ekster die alarm sloeg en het arme beest probeerde te verdedigen.

Pagina's: 123Volgende
Huidige pagina: 1 van 3

Uw naam: 
Uw e-mailadres: 
Onderwerp: 

© Vogelpraat.nl 2005 - 2020   -   Beheer: Johan Vermaas